5. Edvardas Grygas norvegų muzikos dainius (Edvard Hagerup Grieg) (18431907)
|
|
|||||||||||
Edvardas Grygas
|
Būti norvegų menininku nuostabi likimo dovana, kurios nekeisčiau į nieką pasauly, sakė kompozitorius. Liaudiškumas yra svarbiausias jo muzikos bruožas. Norvegiškas charakteris atsiskleidžia gaudžiančiuose jo kūrinių bosuose, jie imituoja senovinius styginius instrumentus. Pagal kaimo smuikininkų įrašus aranžuoti norvegų valstiečių šokiai dar vienas fiordų krašto dainiaus meilės folklorui pavyzdys. O kur dar 25 norvegų liaudies melodijos, Norvegų melodijos fortepijonui, Norvegų šokiai keturioms rankoms fortepijonui! |
Norvegija garsi fiordais |
||||||||||
E. Grygo ir žmonos Ninos kapas
|
Svarbiausi gyvenimo faktai Gimė nedideliame, tačiau tvirtų kultūrinių tradicijų Norvegijos mieste Bergene diplomato ir pianistės šeimoje. Miestas turėjo savo Paganinį Ulę Bulį (Ulle Bull). Jo paraginti tėvai 15-metį Edvardą išleido studijuoti į Leipcigo konservatoriją. Konservatoriją baigė kaip puikus pianistas ir talentingas kompozitorius, − taip pedagogų buvo apibūdintas gabus studentas. Dirbdamas Skandinavijos kultūros centre Kopenhagoje susipažįsta su būsimąja žmona Nina, kuri tapo puiki jo dainų ir romansų atlikėja. Aštuonerius metus (18661874) kompozitorius gyvena Norvegijos sostinėje Kristianijoje. Tai intensyvios kūrybinės veiklos metai. Su gimtuoju miestu E. Grygą siejo ypač glaudūs ryšiai: daug keliavęs, kaip pianistas bei dirigentas koncertavęs visoje Europoje, jis nuolat grįždavo į gimtąjį Bergeną ieškoti dvasios ramybės. Visą savo kūrybinį palikimą paliko Bergenui. Šalia jo pasistatė garsųjį Trolhaugeną (Trolių kalva taip pats kompozitorius praminė savo namus). Čia jis gyveno nuo 1885 m. iki mirties 1907 m.
|
E. Grygo festivalis švenčiamas Bergene
|
||||||||||
|
Svarbiausi kompozitoriaus kūriniai: E. Grygo muzika melodinga. Ypač novatoriška yra jo muzikos harmonija. Jau vaikystėje susižavėjo disonansiniais akordais. Koncertas fortepijonui a-moll, op. 16 vienas populiariausių šio žanro kūrinių pianistų repertuare. Pirmosios dalies pagrindinė tema yra dvilypė: akordinį, sinkopuotą fragmentą keičia romantiško polėkio epizodas:
Šalutinė partija yra ryškaus norvegiško charakterio, ji primena tautinį šokį halingą:
Ed. Grygas. Koncertas fortepijonui a-moll, op. 16: I dalis
|
|
||||||||||
H. Ibsenas
|
Fortepijoninės miniatiūros Lyrinės pjesės (66 pjesės sudaro 10 sąsiuvinių) yra nedidelės apimties, tai savotiškas kompozitoriaus dienoraštis. Jos yra įvairių žanrų: elegija, noktiurnas, lopšinė, valsas, arija ir kt. Pjesės programinės. Šviesiai ir lyriškai skamba pjesė Arijetė:
Pjesė Pavasariui artėjant:
Į fantastinį trolių pasaulį nukelia pjesė Nykštukų eisena:
Ed. Grygas. Fortepijoninės miniatiūros Lyrinės pjesės: pjesė Nykštukų eisena 1874 m. Grygas gavo H. Ibseno laišką su pasiūlymu parašyti muziką dramai Peras Giuntas. Kompozitorius mielai sutiko ir su įkarščiu ėmėsi darbo. Jį aplankė didžiulė sėkmė šiandien muzika populiaresnė už dramą. Perą Giuntą sudaro 23 numeriai, iš jų yra sudarytos dvi siuitos orkestrui. Pjesė Rytas iš I siuitos piešia šviesų, skaidrų gamtos peizažą. Aukštame registre temą poetiškai atlieka fleita ir anglų ragas:
Ed. Grygas. Peras Giuntas, I siuita: pjesė Rytas Solveigos daina iš II siuitos ypač artima norvegų liaudies melodijoms. Ji subtiliai atskleidžia ištikimai Pero laukiančios kaimo merginos paveikslą:
Ed. Grygas. Peras Giuntas, II siuita::Solveigos daina
|
|
||||||||||
E. Grygo knygos Dainų rinkinys viršelis
|
E. Grygas pelnytai vadinamas norvegų muzikos dainiumi − dainos ir romansai (apie 150) sudaro didelę jo kūrybos dalį, vokalines miniatiūras kompozitorius rašė visą gyvenimą. Jose meilė tėvynei, jos žmonėms, gamtai. Nuoširdumas ir santūrumas štai esminiai jo vokalinės muzikos bruožai. Tekstams dažnai rinkosi savo pamėgto H. Ibseno, danų pasakininko H. K. Anderseno eiles. Daugelio vokalinių kūrinių įkvėpėja buvo žmona Nina, puiki dainininkė. Žinomi pasaulinio lygio šedevrai: Gulbė (H. Ibseno ž.), Poeto širdis, Miške, Trobelė. Itin populiari solinė daina Myliu tave (H. K. Anderseno ž.):
|
Paminklas Norvegijos dainiui E. Grygui
|
||||||||||
Klausimai ir užduotys
Sugrupuokite:
Lentelę Word formatu atsisiųsti galite čia
__________________________________________________________
|
||||||||||||
|
Skaitiniai
Apie koncerto žanrą Koncerto pavadinimas kilęs iš italų kalbos žodžio concertare. Tai reiškia rungtyniauti, konkuruoti. Per pirmuosius koncertus (XVI a.) rungtyniaudavo atskiros, lygiavertės atlikėjų grupės. Nuo XVII a. jau rungtyniauja keli solistai su kitais orkestrantais (concerto grosso). Vėliau lieka tik solistas virtuozas, o orkestras dažnai tik akompanuoja jam. Solistui tikras išbandymas kadencija. Ji yra prieš kūrinio pirmosios dalies pabaigą. Orkestras nutyla, o solistas improvizuoja pirmosios dalies temomis. Vėliau kompozitoriai kadencijas ėmė užrašinėti. Koncertai paprastai yra trijų dalių: greita−lėta−greita.
|