4. Čekų nacionalinės muzikos kūrėjai
|
|
|||||||||||||||||||
B. Smetana |
XIX a. kuriant tautinę muziką lyderiai buvo čekai. Reikšmingiausi kompozitoriai − Bedržichas Smetana ir Antoninas Dvoržakas. Kitaip nei Rusija, Čekija visada buvo europinės muzikos sūkuryje, tad ir šių autorių muzika artima europietiškai. Tautiškumas labiausiai atsiskleidė kūrybos temose, programiniuose kūrinių pavadinimuose.
Bedržichas Smetana (18241884)
Svarbiausi gyvenimo faktai
|
Paminklas B. Smetanai
Scena iš operos Parduotoji nuotaka |
||||||||||||||||||
B. Smetanos muziejus
|
Svarbiausi kompozitoriaus kūriniai Išgarsėjo operomis (8) ir simfoninėmis poemomis. Opera Parduotoji nuotaka pelnė ir tarptautinį pripažinimą. Tai antroji B. Smetanos opera. Joje pasakojama apie visas kliūtis įveikusią Janeko ir Maženkos meilę, sėkmingai pasibaigusią vestuvėmis. Jos muzika grįsta liaudies dainoms artimomis melodijomis, kurios realistiškai atskleidė čekų kaimo vaizdus. Muzika yra gyva, spalvinga ir melodinga. Nuotaikingai skamba pirmojo veiksmo valstiečių choras. Veržlumo jam suteikia sinkopuotas polkos ritmas:
Ryškaus čekiško charakterio yra ir polka iš 1-ojo veiksmo:
Ne mažiau populiarus 6 simfoninių poemų ciklas Mano tėvynė, ypač poema Vltava. Kompozitorius pats visoms poemoms parašė programą. Vltavos programoje pasakojama, kaip du upeliukai susilieję davė pradžią upei Vltavai. Ji teka per miškus, kuriuose skamba medžiotojų ragai, per laukus, brandinančius gerą derlių. Jos krantus pasiekia smagių kaimiškų vestuvių garsai, o mėnuliui šviečiant ant jos bangų supasi undinės... Pagaliau, įveikusi įvairias kliūtis, ji pasiekia Prahą ir išsilieja plačia upe. Plačiai teka ir Vltavos tema:
|
B. Smetanos muziejus iš kitos pusės
|
||||||||||||||||||
A. Dvoržakas
|
Antoninas Dvoržakas (18411904) Svarbiausi gyvenimo faktai
|
Namas, kuriame gimė A. Dvoržakas
Paminklas A. Dvoržakas
|
||||||||||||||||||
|
Svarbiausi kompozitoriaus kūriniai: Labiausiai A. Dvoržaką išgarsino 5-oji simfonija e-moll Iš Naujojo pasaulio. Joje čekišką muziką jis derina su spiričiueliais[1], kitomis indėnų ir juodaodžių tautinės muzikos ypatybėmis. Simfoniją sudaro keturios dalys. Pirmosios dalies svarbiausios temos pagrindinė ir šalutinė turi vieną bendrą bruožą sinkopinį ritmą. Jis ir suteikia melodijoms neįprasto europiečio ausiai atspalvio.
Pagrindinė tema
Šalutinė tema A. Dvoržakas. 5-oji simfonija e-moll Iš Naujojo pasaulio: I dalis |
|
||||||||||||||||||
Populiariuosius Slavų šokius galima pavadinti folklorine siuita (ji grindžiama kurios nors tautos liaudies muzikos pavyzdžiais, pvz. Grygo Norvegų šokiai, Bramso Vengrų šokiai ir pan.). Du jų sąsiuvinius skiria dešimtmetis. Nors tai ir originalūs kūriniai, jie stebėtinai tiksliai perteikia tautinį muzikos charakterį. Šokyje Nr. 2 e-moll kompozitorius gretina dvi kontrastingas temas:
A. Dvoržakas. Slavų šokiai: Nr. 2 e-moll
O Nr. 8 g-moll yra sinkopuoto ritmo furiantas[2]:
A. Dvoržakas. Slavų šokiai: Nr. 8 g-moll
Vienas populiariausių kamerinių kūrinių − Humoreska:
Apie tai byloja transkripcijos įvairiems instrumentams, styginių ansambliui ir kt.
|
|
|||||||||||||||||||
Klausimai ir užduotys
1. Kas paskatino tautinių kompozicinių mokyklų atsiradimą? 2. Užpildykite lentelę:
Lentelę Word formatu atsisiųsti galite čia
__________________________________________________________
|
||||||||||||||||||||
Didysis Habsburgų herbas
Ežeringoji Karelija, buvusi Rusijos dalis
Janas Sibelijus
Isaako Albeniso
|
Skaitiniai
Tautinė muzika XIX a. tautinių kompozicinių mokyklų atsiradimo amžius. Tai susiję su sukilimais ir maištais, siekiant išsivaduoti iš svetimų šalių priespaudos. Patriotiniai jausmai skatina domėtis folkloru, kurti tautinio charakterio meno kūrinius. Šis reiškinys buvo ypač paplitęs užgrobtuose kraštuose Italijoje ir Čekijoje. Kai kūrė B. Smetana, Čekija buvo valdoma Austrijos-Vengrijos imperijos. Vokiečių kalba buvo oficiali, ir tik kaimiečiai kalbėjo čekiškai. Subrendęs kompozitorius ėmė tobulinti savo gimtąją kalbą. Tad tai, kad Parduotosios nuotakos libretas buvo parašytas čekiškai, o polka ir furiantas (čekų šokiai) suskambo operos teatro scenoje, tapo tikra sensacija. Tuo metu, kai gyveno Dž. Verdi, Italija buvo susiskaldžiusi į aštuonias mažas valstybes. Jos buvo Austrijos ir kitų šalių priespaudoje. Italijoje nuolat kildavo sukilimai, ir 1870 m. šalis išsivadavo iš priespaudos. Buvo įkurta vieninga Italijos valstybė. Kovotojų už laisvę patriotizmas atsispindi ir italų revoliucijos maestro (taip amžininkai vadino Dž. Verdi) kūryboje. Jo operų premjeros virsdavo demonstracijomis, o ryškios, dainingos ir įsimintinos operų melodijos populiarumu nenusileisdavo liaudies dainoms. Kai laidojo Verdi, Milano gatvėse išsirikiavo daugiau negu du šimtai tūkstančių žmonių. Jie niūniavo vergų chorą iš Nabuko − Skrisk, svajone, sparnuotoji mano. Kiek kitokia situacija buvo Rusijoje. Vieni kompozitoriai siekė rusišką dvasią suderinti su vakarietiška kompozicine technika (Glinka, Mogučaja kučka, žr. 1 ir 2 t.), kiti (P. Čaikovskis, žr. 3 t.) buvo artimesnis europinei tradicijai. Suomių tautinis kompozitorius Janas Sibelijus išgarsėjo patriotiniais simfoniniais kūriniais Karelija ir Suomija, meistriškomis simfonijomis. Danijoje kūrė originalių simfonijų autorius Karlas Nilsenas.
Karlas Nilsenas Ispanai didžiuojasi Isaako Albeniso ir Enrikės Granadoso temperamentinga fortepijonine muzika.
|
Smagi polka
Choras. Scena iš Dž. Verdi operos Nabukas
Namas, kuriame gimė K. Nilsenas
Enrike Granados
|