3. F. Šuberto „Nebaigtoji simfonija“ (1822)

 

 

 

 

 

 

 

    F. Šubertas parašė 9 simfonijas. Jis nesekė Bethovenu ir nerašė monumentalių herojinių simfonijų (išskyrus IX „Didžiąją“ C-dur), o pasirinko naują, romantizmo estetinius idealus atitinkantį lyrinės dramatinės simfonijos tipą, buvo jos pradininkas.

VIII-osios simfonijos pavadinimas „Nebaigtoji“ atsirado ne todėl, kad kompozitorius nespėjo jos pabaigti, bet todėl, kad kūrinys sudarytas tik iš dviejų dalių, vietoj įprastų keturių. Matyt, kad dviejose dalyse kompozitorius įgyvendino savo sumanymą.

Abi „Nebaigtosios simfonijos“ dalys yra lyrinės, panašaus charakterio. Tik pirmojoje dalyje daugiau dramatiškų momentų, o antroji yra kupina rimties ir svajingumo.    

 

 

 

Pirmoji dalis (Allegro moderato, sonatos forma) prasideda įžanga, kurią tyliai (pianissimo) unisonu atlieka violončelės ir kontrabosai. Ši santūri, šliaužianti aštuonių taktų melodija tampa labai svarbi tolesnėje pirmos dalies dramaturgijoje.  

 

 

 

 

 

 

Pagrindinė ir šalutinės temos – lyrinės, nekontrastingos. Jos abi yra vokalinio pobūdžio ir faktūros: aiškiai atskirti melodija ir akompanimentas, temos − kaip ir dainose, įstoja po kelių taktų paruošiamosios įžangos. Pagrindinę romansinės nuotaikos temą atlieka klarnetas ir obojus.

 

 

 

Keli staigūs garsūs akordai nutraukia švelnią pagrindinės temos tėkmę, o po jų pasigirdę ilgesingi valtornų balsai baigia pirmąjį ekspozicijos epizodą.

Vilnijančio akompanimento fone pasigirsta violončelių atliekama šalutinė tema. Ji pati melodingiausia, skaidri, grakšti, primena šokį.

        

Temų plėtojimo epizode vyrauja įžangos tema. Kulminacijoje įžangos melodija skamba itin valingai, pabrėžtai. Tik baigiamajame temų plėtojimo etape konfliktas rimsta, tylantis orkestras ruošia reprizą ir pagrindinės temos pasirodymą.

Reprizoje, palyginti su ekspozicija, didesnių pakitimų nėra, todėl apibendrinantis pabaigos vaidmuo tenka kodai. Joje skambanti įžangos tema tarsi teigia, kad konfliktas liko neišspręstas.

F. Šubertas. „Nebaigtoji simfonija“ Nr. 8 h-moll, I dalis Allegro moderato

        

 

 

 

 

Antroji dalis (Andante, E-dur) taip pat lyrinė. Temos dar subtilesnės, poetiškesnės. Antroji dalis parašyta taip pat sonatos forma, tik be temų perdirbimo.

 

 

 

   Klausimai ir užduotys                                                  

 

 

 

1. Klausydami I-osios simfonijos dalies pabandykite skirtingomis spalvomis nupiešti temų išsidėstymo schemą. (Galite naudotis sąsiuviniu langeliais, kur žymėsite ir laiką. Atkreipkite dėmesį į pirmosios dalies trukmę.)

2. Aptarkite sonatos formos epizodus ir visų temų vaidmenį jos struktūroje.

3. Apibūdinkite pagrindines I dalies temas (charakterį, instrumentuotę, ritmiką ir pan.)

4. Kodėl VIII-oji Šuberto simfonija vadinama „Nebaigtąja“?

5. Kokie jums žinomi kompozitoriai parašė po 9 simfonijas?

 

 

__________________________________________________________

 
 

Skaitiniai