|
3.5.3. Kitų prenatalinio muzikinio ugdymo metodų
apžvalga
Prancūzas akušeris M.
Odane rengė grupinius susitikimus prie fortepijono, kad
būsimos motinos galėtų dainuoti kartu. Jis
jautė, kad daugumai būsimųjų motinų reikia
didesnės socialinės ir emocinės paramos negu gaunama
kartą per mėnesį iš akušerio. Pastaruoju
metu daugelyje šalių pradėtos rengti muzikos
kūrimo pamokos būsimiems tėvams.
Prancūzijoje labai
populiarus Mišelio Adeno gimdymo vandenyje metodas, kurio
pasirengimo programoje didelę vietą užima chorinis
nėščiųjų dainavimas.
Vienas iš pagrindinių
mokslininkų, dirbančių prenatalinės pedagogikos
srityje Amerikoje, Brent Logan nuo 1985 metų tyrinėja
garso poveikį dar negimusiam kūdikiui. Pagal jo
koncepciją, širdis yra visų procesų biologinis
reguliatorius besivystančiame vaisius organizme, generatorius
impulsų, prie kurių savo veiklą priderina smegenys.
Siekdamas smegenims duoti papildomos informacijos, B. Logan
siūlo nėščiosioms klausyti muzikos iš jo
siūlomų 16 kompaktų, į kuriuos
įrašyti garsai, primenantys motinos širdies
plakimą (skirtingo greičio ir ritmo).
Judy Meier Farley jau
dvidešimt metų dirba ankstyvojo muzikinio ugdymo srityje.
Ji vadovauja vaikų Dailiųjų menų studijai
Houstone, Texaso valstijoje. Jos nuomone, vaikai yra
užprogramuoti mokytis. Tinkamas taktinis jutimų
stimuliavimas gali ženkliai padidinti būsimojo
kūdikio potencines galimybes. Todėl natūralus
muzikos imitavimas, toks kaip tapšnojimas,
pliaukštelėjimas ar glostymas tampa puikia mokymosi
priemone negimusiam vaikui. Muzikos pratybos yra organizuojamos
būsimosioms motinoms, bet labai rekomenduojama, kad kartu jas
lankytų būsimieji tėvai arba kiti artimieji.
Pratybose tėvai atlieka specialius pratimus. Skambant muzikai
būsimoji mama ar tėvas tapšnoja, trina, glosto
augantį pilvą, tuo stimuliuodami vaiko jutimus.
Paprastoms liaudies dainoms ir ritmams dažnai yra pritariama
ritminiais instrumentais, tokiais kaip lazdelės, varpeliai,
barškalai, metalofonai ir būgneliai. Vaikai nėra
kritiški, jie mėgsta mamos balsą, kadangi balsas yra
nepakartojamas minčių ir jausmų perteikėjas,
jis ramina vaikelį. Kitą pratybų dalį sudaro
relaksacijos pratimai. Relaksacijai naudojama barokinė ir
klasikinė muzika. Kaip rodo tyrimai, šių stilių
muzika skatina mokymąsi, ir būsimieji kūdikiai
teikia pirmenybę būtent tokiai muzikai. Šokama ir
judama pagal ritmą, tapšnojant taktą, parodant
kūdikiui ritmų ir frazių seką. Tyrimai rodo,
kad malonumą teikianti veikla skatina būsimojo
kūdikio pažintinius procesus.
Šiuo metodu
J. M. Farley nekelia tikslo būsimuosius
kūdikius paversti einšteinais ar mocartais, o siekia
supažindinti būsimąjį kūdikį su
nuostabia muzika, padėti maloniai abiem tėvams praleisti
laiką su savo būsimąja atžala. Tėvai
atranda vis naujų bendravimo su vaiku ir muzikos
kasdienėje savo veikloje naudojimo būdų, taip
sustiprindami savo pačių tarpusavio ryšį.
Amerikiečių
mokslininkas Rene Van de Carr tyrė smegenų vystymosi
prenataliniu periodu aktyvinimo galimybes. Jis sudarė
eksperimentinę programą, pagal kurią vaisiui
įvairiais būdais buvo siunčiami kinesteziniai
signalai (pvz., beldimas į nėščiosios pilvo
vietą, kur liečiasi su vaisiumi,
papliaukšėjimai, pakratymai) kartu su garsiai tariamais
nesudėtingais žodžiais, grojimu dūdele ir kt.
Jis rekomenduoja nėščiosioms tokiomis pratybomis
užsiimti kasdien po 10 – 20 minučių, pradedant
nuo nėštumo vidurio.
Tyrimo rezultatai parodė,
kad pagal tokią programą ugdyti kūdikiai
greičiau vystosi, jie aktyvesni, lengviau nustato emocinius
santykius su tėvais.
Pasitikrinkite sukauptas žinias: Savikontrolės klausimai
Literatūra
4 tema.
Ankstyvasis muzikinis ugdymas nuo gimimo iki vienerių
metų
| |