10. Muzika kino filmams 

 

 

 

 

 

 

 

L. le Princo pirmoji kino kamera-projektorius

Pianistas garsina filmą

V. Diksonas atlieka garso įrašo bandymus

„Džiazo dainininkas“ afiša

     Kinas yra meno rūšis, į kurią suteka visi menai. Kaip ir teatrą, kino filmą sunku įsivaizduoti be muzikos. Savo gyvavimo pradžioje kinas buvo laikomas tik pramoga, tačiau ilgainiui išsivystė į atskirą meno rūšį, tapo galingu informacijos, meno ir technologijos „fabriku“.

      1988 m. buvo nufilmuota dviejų sekundžių scena sode. Tai seniausias filmas, kuris priklauso prancūzų išradėjui Luisui le Princui (Louis Aimé Augustin Le Prince). Atsiradus kinui, pradėta ieškoti būdų, kaip vaizdą suderinti su garsu. Pirmaisiais trisdešimt savo gyvenimo metų kinas buvo vadinamas nebyliu, tačiau visiškos tylos jame nebuvo: garsiai dirbo kino projektorius, filmams „akompanuodavo“ gyva muzika (pianistas arba nedidelis ansamblis), garso efektai, pasakojimai, aiškinimai. Žinoma, pigiausias ir populiariausias tais laikais buvo pianistas, vadinamas taperiu. Įvairias ekrano situacijas pastiprindavo specialios muzikinės kompozicijos, kaip antai – „Gaudynės“, „Meilės scena“, „Mirties scena“, „Audra“, kurias atlikėjai kartodavo ne vienam, o daugumai filmų.

      1926 m. Holivudo studija Warner Bros sukūrė sistemą „Vitaphone“, kuri leido naudoti garso įrašą, ir nebylusis kinas prakalbo. Dar populiaresnis tapo miuziklo žanras. Pirmasis  su sinchronizuotais dialogais ir dainomis buvo „Džiazo dainininkas“, pastatytas 1927 m. Filmui sulaukus pasisekimo, Holivudo studija toliau tęsė darbą ir gausiai investavo į technologijos pažangą panašius filmus. Po poros metų kino ekranuose pasirodė pirmasis miuziklas „Brodvėjaus melodija“, kuris buvo įvertintas ir apdovanotas Oskaru. („Oskaras“ – kasmetė JAV kino ir meno akademijos meno premija, teikiama filmų kūrėjams nuo 1929 m.)  

Nacijus Herbas Braunas. „Brodvėjaus melodija“ – Meilės valtis

Nacijus Herbas Braunas. „Dainuoju lietuje”

 

Amerikiečių kompozitorius, rašęs dainas, buvo vodevilio akompaniatorius. „Meilės valtis“(„Love boat“) – tuo metu labai vertinamo ansamblinio dainavimo pavyzdys. „Dainuoju lietuje“ („I‘m singing in the Rain“) pirmą kartą nuskambėjo 1929 m. miuzikle „Holivudo reviu” (Holiwood reviu“) ir to paties pavadinimo muzikinėje komedijoje 1952 m.

 

L. le Princas

Pirmoji filmo scena sode

Vitafono ženkliukas

Inžinierius I. B. Kraftas demonstruoja vitafoną

 

Miuziklo „Brodvėjaus melodija“ afiša

 

 

1929 m. detektyvų meistras Alfredas Hičkokas (Alfred Hitchcock) norėjo eksperimentuoti su garso ekspresija (šūviai, trenksmai). Jis paskatino tolesnį garso aparatūros tobulinimą, atvėrusį platesnes galimybes kino ir muzikos žanrų įvairovei.

Grynosios muzikos kūriniams visas dėmesys teikiamas garsui, o kine kompozitorius tampa visos kūrėjų grupės nariu, ir jo darbas yra vaizdui suteikti prasmę. Todėl kartais reikia stipriai dominuojančios, vedančios, o kartais – pritariančios muzikos. Animacijoje ir koviniuose filmuose svarbi vaizdo ir garso sinchronizacija, nes muzika turi bėgti kartu su pieštu ar lekiančiu personažu, dramoje svarbu atspindėti veikėjų ar reiškinio būsenas, išgyvenimus ir jų perėjimus į kitas kokybes. Muzika kino filmams kuriama iš nedidelių muzikinių idėjų. Kartais vienas mažas motyvas yra prasmingesnis nei keliolikos minučių fragmentas. Kaip ir teatre, kino muzikos kūrėjui yra svarbiausia numatyti variacinę pasirinkto motyvo, melodijos ar kelių darinių vystymo kryptį.

Gustavas Maleris. Simfonija Nr. V cis-moll, IV dalis Adagiettto

 

Malerio simfonijos lyrinis Adagietto tapo įkvėpimo šaltiniu italų režisieriui L. Viskončiui (Luchino Visconti), 1971 m. sukūrusiam kino filmą pagal vokiečių rašytojo Tomo Mano romaną „Mirtis Venecijoje“ („Morte a Venezia“). Kūrinio fragmentai kino juostoje pasikartoja, įgaudami leitmotyvinį bruožą. Režisierius pasitelkęs ekspresyvią Malerio muziką sukuria jaudinantį emocinį finalo vaizdą: pagrindinis herojus miršta sėdėdamas kėdėje, o jo veidu bėga tirpstantis makiažas, kuris buvo skirtas jo amžiui paslėpti.

Muzikinį sprendimą paprastai diktuoja režisierius: vienu atveju jis gali pasirinkti jau esamą muzikos kūrinį, kitu – kviesti kompozitorių kurti naują ar jungti sukurtąją muziką su nauja. Anksčiau parašytų kūrinių fragmentus naudojo Čarlis Čaplinas filme „Diktatorius“ (Gralio motyvas iš R. Vagnerio operos „Lohengrinas“), Stenlis Kubrikas „2001: Kosminė odisėja“ (R. Štrauso simfoninės poemos „Taip kalbėjo Zaratustra“ pradžia) ir kt.

A. Hičkokas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Č. Čaplinas

 

Scena iš filmo „Gladiatorius“

 

      

   Dėl tokio režisieriaus pasirinkimo filmo žiūrovai dažnai atranda jiems nepažįstamą muzikos fragmentą, o vėliau jį pamėgsta. Kino istorijos raidoje yra ir priešingų atvejų, kai sukurta kompozitoriaus muzika kino filmui ar jo fragmentas, vadinamas garso takeliu, pradeda gyventi savarankišką gyvenimą koncertų salėse. Ypač tokia kryptis sustiprėja nuo XX a. pabaigos. (Panašių pavyzdžių būta dramos teatro spektakliuose (E. Grygo „Peras Giuntas“, J. Sibelijaus „Liūdnas valsas“ ir kt.).

Hansas Cimeris/ Lisa Gerard. „Dabar mes laisvi“ iš filmo „Gladiatorius“

 

2000 m. Ridlio Skoto filmas. Kompozitoriaus Hanso Cimerio (Hans Zimmer) ir Lisos Gerard garso takelis („Now we are free“) aranžuojamas įvairiems instrumentams, atliekamas populiarios ir akademinės muzikos atlikėjų.

 

 

 

 

 

H. Cimeris savo garso studijoje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Garso takeliai

 

Nino Rota. „Krikštatėvis“ – meilės tema

 

Nino Rota italų kompozitorius, milanietis. Studijavo Milano konservatorijoje kompoziciją. Nors kūrybiniame palikime gausiai sukurta muzikos kino filmams ir grynosios muzikos žanrų – operų, baletų, kamerinės, orkestrinės muzikos, Rotos kūrybą išgarsino darbai kinui, ypač 1972 m. „Krikštatėvis“ („The Godfather“).. Francisas Fordas Kopola (Francis Ford Coppola) – JAV režisierius, scenaristas sukūrė dinamišką epą, kuris nukelia į 1945 m. Amerikos metus, dviejų mafijų kruvinus vaidus, persipinančius su meilės scenomis ir šeimų šventėmis. Nino Rota aštriam filmo turiniui sukūrė daug romantinių ir melodingų temų, o įsimintiniausia filme yra meilės tema (love theme).

 

Enio Morikonė. „Kartą laukiniuose Vakaruose“

 

 

Auksiniai ereliai, liūtai, gaubliai – tai apdovanojimai už nuopelnus muzikai italų kompozitoriui Enio Morikonei (Ennio Morricone) – pasaulinio garso kompozitorius. Gimė Romoje, studijavo kompoziciją, orkestruotę ir trimitą. Diplomuotas kompozitorius, aranžuotojas ir trimitininkas savo karjerą pradėjo grodamas trimitu keliuose Romos orkestruose, bet savo ateitį siejo su rimtąja muzika, komponavimu. Įtaką Morikonės stiliui darė pastovus ryšys su avangardine ir eksperimentine muzika besidominčiais muzikais bei kompozitoriais. Morikonė dažnai mėgsta naudoti kelis skirtingus, iš pažiūros nesuderinamus instrumentus, maišyti muzikinius stilius. Kompozitorius sukūrė daugiau kaip 500 kino ir televizijos filmų muziką. Jo muzikinis „veidas“ yra lyrinis-dramatinis. Geriausi muzikos pavyzdžiai sukurti dirbant su režisieriais Romanu Polanskiu, Oliveriu Stounu, Serdžio Leone (Sergio Leone). Pastarojo režisieriaus 1968 m. filmas „Kartą laukiniuose Vakaruose“ Once Upon a Time in the West“) tapo kompozitoriaus „vizitine kortele“.

Goranas Bregovičius. „Morčius, arba katytė juoda, o katinas baltas“ − Bubamara

 

 

Iš visų muzikos kūrėjų kinui išsiskiria savo nenudailinta, liaudiška, pokštaujančia dvasia. Balkanų muzikantas ir kompozitorius, vieno garsiausių dabarties kino muzikos kūrėjų Goranas Bregovičius (Goran Bregovic) vaikystėje mokėsi muzikos, šešiolikos pradėjo groti roko grupėse, studijavo universitete filosofiją ir sociologiją. Vėliau Bregovičius subūrė savo ansamblį. Nuo 1978 m. kompozitorius pradėjo kurti muziką kinui ir teatrui. Itin sėkmingai klostėsi jo bendradarbiavimas su žymiu serbų režisieriumi Emiru Kusturica. Tęsdamas atlikėjo karjerą, Goranas Bregovičius subūrė savo ansamblį, kurį sudaro keistoka sudėtis – 8 pučiamųjų instrumentų ansamblis, keli liaudies dainininkai, būgnininkas ir pats Goranas, grojantis gitara bei valdantis elektroniką. Tokiu ypatingos sudėties ansambliu kompozitorius ir kuria originalią savo muzikos kalbą. Joje persipina įvairių šalių liaudies muzika (daugiausia Balkanų), rokas, džiazas, elektroninė ir šiuolaikinė akademinė muzika perteikta žaismingai ir kiek sujauktai. Minėtų savybių elementai girdimi Kusturicos 1998 m. filme „Morčius, arba katytė juoda („Crna mačka, beli mačor“), o katinas baltas“ pasakoja apie čigonų turtinius skirtumus, vestuves. „Bubamara“ („Saulėgrąža“) – kompozitoriaus pritaikyta balkanų liaudies daina.

  

Aktorius M. Brando filme „Krikštatėvis“

 

 

 

 

 

 

N. Rota

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scena iš filmo „Kartą laukiniuose vakaruose“

 

 

E. Morikonė

 

 

 

 

 

 

 

Scena iš filmo „Morčius, arba katytė juoda, o katinas baltas“

 

 

 

G. Bregovičius

 

 

M. Gibsonas filme „Narsioji širdis“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scena iš filmo „Ugnies vežimas“

 

 

 

 

 

Džeimsas Horneris. „Narsioji širdis“   

 

Džeimsas Horneris (James Horner) – amerikiečių kompozitorius, nuo 5 metų pradėjęs groti fortepijonu. Studijavo Londono Karališkoje akademijoje, anksti buvo pastebėtas kino kūrėjų, todėl muziką teko kurti iškart 8 filmams. Kartu su televizijos projektais sukūrė daugiau kaip šimtui kino filmų garso takelių. Reikšmingiausias kompozitoriaus darbas – 1997 m. „Titanikas“, tačiau iki šio filmo atsiskleidė individualios kompozitoriaus savybės – choro linijų pynimas su elektronika, herojinis ir epinis melodijos turinys, keltiška, airiška ar kitos kultūros dvasia, įprasminta egzotiškais tembrais – įvairiomis fleitų rūšimis, dūdmaišiais ir kt. Šios savybės suformavo neofolklorinį Hornerio muzikos skambėjimą, kuris girdimas ir režisieriaus bei pagrindinio veikėjo Melo Gibsono istorinėje dramoje apie škotų didvyrio gyvenimą „Narsioji širdis“ („Braveheart“).

 Vangelis . „Ugnies vežimas“

 

Nuolat keliaujantis, nepagaunamas kompozitorius, kuris atokiai laikosi nuo šurmulio, žmonių susitelkimo ir kiekvieną dieną daro du dalykus – kuria muziką ir tapo. Būdamas šešerių, atliko pirmuosius savo kūrinius, baigęs mokyklą sukūrė roko grupę. Vangelis visą laiką ieško naujos patirties, todėl jo muzikos kalboje telpa nuo liaudies dainos iki elektronikos, kuria teatrui, kino filmams, kurių užsakymų neskuba priimti. Nuolat stebina ne tik populiariais, bet ir „nepatogiais“, neįprastais darbais (pvz., „Elektroninė oratorija“). Kompozitorių išgarsino 1982 m. filmo „Ugnies vežimas“ („Chariots of Fire“)  apie du britų atletus muzika. Pagrindinis garso takelis skambėjo 1984 m. žiemos olimpinėse žaidynėse, daugelyje reklamų. Ir elektroninės muzikos Čaikovskiu, ir vienu paslaptingiausiu šių dienų kompozitoriumi vadinamas Vangelis išsako savo, o gal ir daugelio nūdienos menininkų įkvėpimo motyvą kurti: Mano kalba yra muzika, o mano vienintelis mokytojas − gamta.

 

 

 

 

 

Dž. Horneris

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vangelis

 

   Klausimai ir užduotys                                                  

 

 

 

1. Kaip vadinosi ankstyvasis kinas?

2. Koks žanras buvo populiarus kine XX amžiaus pradžioje?

3. Pirmas filmas su dainom ir sinchronizuotais dialogais.

4. Koks XX amžiaus pradžios muzikinis filmas buvo apdovanotas Oskaru?

5. Koks režisierius pradėjo daugiau eksperimentuoti su garsais?

6. Kas yra „garso takelis“?

7. Kokio kino filmo ar filmų muzika jums paliko didelį įspūdį, kodėl?

    

 

 

__________________________________________________________