|
Papildomam skaitymui
Negalima leisti, kad vaiko
negalė nustelbtų jo gebėjimus. Daugelis
specialiųjų poreikių vaikų turi
gebėjimų, kurie taip ir lieka nepastebėti, nes
besirūpinant pačia negale, nustojama rūpintis tuo,
ką vaikas gali daryti. Daugumai specialiųjų
poreikių vaikų reikia individualių ugdymo
programų ir papildomų paslaugų, padedančių
visavertiškai, laimingai ir produktyviai gyventi. Tačiau
būtina suprasti, kad svarbiausi specialiųjų
poreikių vaikų bruožai – tai jų
gebėjimai.
Anksčiau
specialiųjų poreikių vaikai kasdienėje kalboje
buvo vadinami „invalidais“. Šio skyriaus
medžiagoje negalė ir invalidumas laikomi
visiškai skirtingais dalykais. Negalė – tai
negalėjimas ko nors daryti, mažesnis gebėjimas
atlikti konkretų veiksmą. O invalidumas – tai
individui primesta nepalanki padėtis. Taigi atsižvelgiant
į aplinkybes negalė gali tapti arba netapti invalidumu,
lygiai kaip ir invalidumą gali arba negali sukelti
negalė.
Pavyzdžiui, aklumas yra
negalė, sukelianti invalidumą visose situacijose,
išskyrus tamsą, nes tamsoje invalidu tampa būtent
tas, kuris šviesoje matė gerai. Tam tikromis
aplinkybėmis vežimėlis, kuriuo juda neįgalusis,
gali būti invalidumo požymis, tačiau kliūtimi
dažniausiai tampa ne žmogaus negalėjimas
vaikščioti, bet architektūriniai barjerai ar
kitų žmonių reakcija. Invalidais galime paversti
žmones, besiskiriančius nuo mūsų įvairiais
požymiais (odos spalva, ūgiu ar svoriu, išvaizda,
kalba ir pan.), jei vertinsime juos pagal stereotipus ar
nesuteiksime galimybių daryti tai, ką jie geriausiai
geba. Dirbdami ir gyvendami su vaikais ir suaugusiaisiais,
turinčiais negalių, turime nuolat stengtis atskirti
jų negales nuo invalidumo. Turime apriboti jų
invalidumą tik tomis aplinkybėmis, kurių pakeisti
neįmanoma, ir jokiu būdu nedidinti šių
žmonių invalidumo savo nuostatomis ar nenoru prisitaikyti
prie jų negalių.
Grįžti atgal: 8.2.
Specialiųjų poreikių vaikų raidos ir ugdymo(si)
ypatybės
| |