Studento vadovas

„Studento vadovo“ tikslas – padėti studentams sėkmingiau studijuoti pasirinktą  kursą ir už jį atsiskaityti. Čia pateikiami kurso tikslai bei uždaviniai, aktualumas, kurso struktūra, užduočių atlikimo reikalavimai, vertinimo sistema ir kriterijai, techninė bei programinė įranga, mokymosi paramos sistema bei nurodymai studijuojantiems, kaip šį kursą studijuoti.         

Kurso tikslas - pateikti klausytojams informaciją apie šiuolaikines ankstyvojo ir specialiųjų poreikių vaikų muzikinio ugdymo teorijas Lietuvoje ir užsienyje, ankstyvojo ir specialiųjų poreikių vaikų muzikinio ugdymo ypatumus, muzikos terapijos edukacinius, psichoterapinius, korekcinius ir auklėjamuosius aspektus bei muzikinio ugdymo integracijos galimybes ugdymo institucijose.

Kurso uždaviniai:                

  1. Pateikti ankstyvojo ir specialiojo muzikinio ugdymo teorijų apžvalgą.
  2. Aptarti prenatalinio muzikinio ugdymo, kaip ypatingai reikšmingo asmenybės muzikinių gabumų vystymuisi, reikšmę.
  3. Analizuoti vaikų iki trejų metų muzikinio ugdymo galimybes, formas, metodus.
  4. Analizuoti muzikos terapijos sampratą, tikslus, formų, metodų įvairovę.
  5. Aptarti specialiųjų ugdymo(si) poreikių vaikų psichofizines savybes bei muzikinio ugdymo ypatumus.
  6. Analizuoti integracijos sampratą neįgaliųjų socializacijos ir socialinės adaptacijos kontekste. 

Kurso aktualumas. Pastaraisiais dešimtmečiais pasaulyje itin plėtojama ankstyvojo muzikinio ugdymo tyrimų sritis. Muzikinis ugdymas grindžiamas gausiais fiziologiniais, psichologiniais, kalbiniais, muzikiniais, edukologiniais ir kt. tyrimais. Lietuvoje tokio pobūdžio ieškojimai kol kas beveik neatliekami. Stokojama kompetentingų tyrinėtojų, nėra ankstyvojo muzikinio ugdymo tradicijų, muzikai bei pedagogai nesusipažinę su muzikinio ugdymo galimybėmis ankstyvajame amžiuje. Šiuo kursu stengiamasi atverti erdvę naujai muzikos pedagogikos krypčiai. Tikėtina, kad mokytojų įgytos kompetencijos galėtų paskatinti iniciatyvas kurti ir efektyviai praktikuoti muzikinį darbą su mažais vaikais, o dirbantiems su vyresniaisiais – geriau suvokti ir perimti ankstyvojo muzikinio ugdymo patirtį.

Specialiojo muzikinio ugdymo sritis taip pat Lietuvos sąlygomis pakankamai nauja, lig šiol negalinti pasigirti tyrimų ar problemų gausa. Šiame kurse sisteminamos žinios apie muzikos terapiją, darbo su specialių poreikių vaikais specifiką. Pastarųjų integravimas į bendrojo muzikinio ugdymo sistemą – lig šiol tik pavienių muzikų spręsta problema.

Manytume, jog šį kursą galėtų rinktis tie muzikos pedagogai, kurie susiduria su minėtomis problemomis ir yra pasiryžę prisidėti prie jų sprendimo. Kita vertus, svarbus ir muzikos pedagogų teigiamos nuostatos į ankstyvąjį bei specialųjį muzikinį ugdymą formavimas, kurio pagrindu galėtų būti organizuojamas ir vykdomas muzikinis šviečiamasis darbas kitų muzikos pedagogų bei tėvų tarpe.                                                 

Numatomi kurso klausytojų gebėjimai. Išklausę kursą „Ankstyvasis bei specialusis muzikinis ugdymas“, jo klausytojai:

  1. gebės išplėsti žinias bei įžvalgas suvokiant muzikos meno psichologinį, edukacinį, fiziologinį bei dvasinį poveikį žmogui bei bendruomenės kultūrai;
  2. gebės analizuoti naujausių mokslinių tyrimų duomenis ir jais remiantis grįsti ankstyvojo bei specialiojo vaikų muzikinio ugdymo technologijas;
  3. suvoks ankstyvojo muzikinio ugdymo reikšmę, ypatumus, žinos ankstyvojo muzikinio ugdymo galimybes, formas, metodus;
  4. gebės kūrybiškai derinti naujausias muzikinio ugdymo sistemas, pasirinkti ugdymo teorijas ir optimaliausius ugdymo modelius;
  5. gebės pažinti ir kūrybiškai taikys muzikos terapijos metodus, technikas, tuo didindami empatiją bei komunikabilumą;
  6. plėtos savo asmeninį kūrybiškumą bei raišką.
  7. kurso metu įgytas platus požiūris į ankstyvojo bei specialaus muzikinio ugdymo ypatumus, įgytos žinios ir kompetencijos galės būti pritaikomos daugelyje sričių, suteikiančių galimybę toliau tęsti dalyko studijas, dirbti praktinį tiriamąjį darbą.

Kursas skiriamas ikimokyklinių įstaigų ir bendrojo lavinimo mokyklų muzikos mokytojams.

Kurso klausytojui keliami reikalavimai: elementarus muzikinis išsilavinimas, bendrosios psichologijos ir pedagogikos žinios, asmenybės psichologijos pagrindai, muzikos didaktikos pagrindai.

Siekiant lanksčiau organizuoti, vykdyti ir vertinti studijas, svarbu gerai pažinti besimokantįjį. Pirmąją studijų savaitę kurso dalyvių bus prašoma prisistatyti kurso mokymosi aplinkoje (pokalbių kambaryje ar diskusijų forma), siekiant susipažinti su jais ir sužinoti jų galimybes, poreikius bei siekius. 

Kurso struktūra: kursą sudaro 1 modulis (40 val., 1 kreditas). Modulį „Ankstyvasis bei specialusis muzikinis ugdymas“ sudaro devynios dalys – skyriai, kurie skaidomi į poskyrius. Medžiaga pateikiama chronologine tvarka. Edukaciniu, psichoterapiniu, korekciniu bei auklėjamuoju aspektais analizuojami ankstyvojo bei specialiojo muzikinio ugdymo ypatumai. Teorinė medžiaga praturtinta papildoma informacija (laisvalaikio skaitiniais bei aiškinamuoju sąvokų žodynėliu). 

Naudojimasis kurso medžiaga.

Baigiant kiekvieną temą, studijuojančiajam yra galimybė pasitikrinti išmoktą medžiagą. Tuo tikslu temos pabaigoje pateikiamos užduotys, kurias įvykdžius patikrinama, ar kurso medžiaga buvo gerai suprasta bei išmokta. Užduotys yra testo pobūdžio – po klausimo pateikiami atsakymų variantai, iš kurių reikia pasirinkti vieną ar kelis, Jūsų nuomone, teisingus atsakymus, arba įrašyti savo atsakymą. Be to, trys temos baigiamos ir aprašomojo pobūdžio praktinėmis užduotimis. Kursas baigiamas kūrybine užduotimi.

Kiekvienos temos pabaigoje yra nurodyta Literatūra, kurią studijuodami besimokantieji gali praplėsti jų interesus atitinkančias žinias. Tuo pačiu tikslu yra pateikti Laisvalaikio skaitiniai.

Tiksliau suprasti kurse vartojamas sąvokas padės pateiktas Pagarindinių sąvokų žodynėlis. Studijuotą medžiagą apibendrinti ir įtvirtinti bei geriau suvokti jos esmę padės Skaidrės – kurso medžiagos tezės.

Norintiesiems atsispausdinti studijų medžiagą yra pateiktas kurso failas PDF formatu.

Mokymo(si) metodai. Savarankiškas mokymosi medžiagos ir literatūros studijavimas. Užduočių atlikimas. Diskutavimas. Savikontrolės klausimų bei testų atlikimas.

Mokymo(si) paramos sistema

Šiame kurse taikoma keletas paramos besimokančiajam būdų:

Prieš pradedant studijas: pateikiamas Studento vadovas (supažindinama su kursu; vertinamų užduočių pateikimo tvarka bei vertinimo kriterijais; įgyta kvalifikacija, baigus kursą, ir kt.).

 Studijų metu:            

  1. kurso medžiaga pateikta trimis formatais:
  1. Moodle aplinkoje;
  2. PDF, norintiems kurso medžiagą atsispausdinti;
  3. kurso tezės skaidrių (Power Point) pavidalu, norintiems trumpai apžvelgti pagrindinius kurso aspektus;
  1. kurso medžiagoje pateikiama ir papildoma informacija: iliustracijos; žodynas; nuorodos į kitus literatūros šaltinius bei papildomus skaitinius;
  2. kiekvienos temos pabaigoje pateikiami savikontrolės klausimai arba testas su teisingais atsakymais;
  3. numatoma pateikti darbo tvarkaraštį (kalendoriuje);
  4. numatoma skatinti diskutuoti bendro pobūdžio ir su kurso medžiaga bei užduotimis susijusiais klausimais;
  5. pagrindinę su studijomis susijusią informaciją numatoma skelbti kurso įrankyje „Skelbimai”;
  6. numatoma nuolatinė kurso dėstytojo pagalba el. paštu, dalyvavimu diskusijose bei pokalbio kambaryje; studento vadove pateikiama dėstytojo kontaktinė informacija dėl tiesioginių konsultacijų įvairiomis problemomis; dėstytojas, įvertinęs atliktas užduotis, pateikia ir įvertinimo komentarus bei siūlymus, taip pat informuoja apie galimybę atlikti užduotį pakartotinai;
  7. numatoma motyvuoti studentus – skatinti jų entuziazmą mokytis, bendrauti ir bendradarbiauti įvairiais būdais (diskusijos, pokalbiai, užduočių pristatymas vieni kitiems ir pan.), ugdyti teigiamą požiūrį į studijas.

Užduočių atlikimo reikalavimai

Svarbi vieta kurso studijavimo procese tenka Užduočių atlikimui. Atskirų temų praktinės užduotys sudarys galutinio vertinimo sudėtinę dalį, todėl studentas privalo išstudijavęs temą, atlikti jai priklausančią užduotį.

Visos užduotys pateikiamos kiekvienos temos pabaigoje, taip pat ir kurso įrankyje „Užduotys“.

Kursas baigiamas Baigiamąja užduotimi. Baigiamoji užduotis parengta prašant studentus remiantis dalyko teorine medžiaga aprašyti pažįstamo vaiko iki trejų metų amžiaus muzikinę patirtį ir jos įtaką bendriesiems gebėjimams.

Dėl užduočių atlikimo, studentai gali konsultuotis su dėstytoju ar kitais kurso studentais.

Kurso kalendoriuje numatyta aiškiai apibrėžti Užduočių ir Baigiamosios užduoties atsiskaitymo terminus. Nurodytas užduotis studentai atlieka savarankiškai, tačiau turi galimybę iškilusiais klausimais konsultuotis su dėstytoju bei kurso studentais. Atliktas užduotis studentai privalo atsiųsti dėstytojui pagal užduočių atsiskaitymo terminus.

Bendravimo priemonės

Kursas suteikia galimybes susipažinti ir bendrauti su kitais kurso dalyviais:

  1. diskutuoti apie kurso medžiagą, užduotis bei jų atlikimą, savikontrolės klausimus diskusijų forume;
  2. dalytis patirtimi (Diskusijų ir Pokalbių kambaryje) aktualiomis muzikinio-pedagoginio darbo problemomis.

Bendravimo įrankiai: diskusijos, vidinis paštas, pokalbiai.

Vertinimas

Vertinimo tikslas: nustatyti besimokančiųjų mokymo ir mokymosi (išmokimo) rezultatus – įgytas žinias ir gebėjimus, patikrinti, kaip studijuojančiajam pavyko įvykdyti numatytus kurso tikslus.

Pagrindiniai vertinimo kriterijai yra šie:

  1. Kurso teorinių žinių, sąvokų įvaldymo lygis.
  2. Dalyko žinių praktinis įprasminimas, mokėjimas jomis operuoti analizuojant praktines situacijas.

       Papildomi kriterijai

  1. besimokančiųjų minčių dėstymo logika, planingumas, mokėjimas ginti savo nuomonę;
  2. kalbos kultūra;
  3. samprotavimų savarankiškumas ir originalumas;
  4. aktyvumas mokantis dalykus per semestrą.

Vertinimo formos: einamasis ir baigiamasis (suminis) vertinimas.

Einamasis vertinimas atliekamas nustatytais terminais, įvertinant kiekvienos temos užduočių atlikimą siekiant patikrinti, kaip studentas, savarankiškai dirbdamas, išnagrinėjo temą ar jos paskirus klausimus.

Baigiamasis (suminis) vertinimas – tai viso kurso atskirų temų užduočių ir Baigiamosios užduoties vertinimo balų vidurkis.

Žinių ir gebėjimų vertinimo tvarka. Rezultatų vertinimas atliekamas dviejų tipų užduotimis: savikontrolės ir kontrolinės.

Vykdydami savikontrolės užduotis studentai turi galimybę patys pasitikrinti, ar gerai jas atliko. Atsakymai į Savikontrolės klausimus bei Savikontrolės testai nėra vertinami.

Kontrolinės Užduotys atliekamos tada, kai studentai gali atskleisti kurso metu įgytas žinias ir gebėjimus, pagal ką galima būtų atlikti suminį įvertinimą.

Besimokančiųjų žinių ir gebėjimų vertinimą vykdo kurso dėstytojas. Atsiskaitymas individualus. Vertinimo sistema taikoma diferencijuotai – kiekvienam studentui galimi taikyti individualūs vertinimo kriterijai.

Visos Užduotys bei Baigiamoji užduotis vertinamos pažymiu (balais), jų vidurkis sudaro galutinį kurso įvertinimą. Taikoma dešimtbalė kriterinė skalė.

Studento žinių ir gebėjimų vertinimo sistema

Išlaikyta/

neišlaikyta

Vertinimas balais

Žinių ir gebėjimų vertinimo kriterijai

Išlaikyta

10 (puikiai)

Atskleistos puikios, išskirtinės žinios ir gebėjimai. Žinios sistemingos,  grindžiamos pagrindine ir papildoma literatūra. Studentas geba žinias taikyti spręsdamas praktines problemas.

Išlaikyta

9 (labai gerai)

Atskleistos tvirtos, geros žinios ir gebėjimai. Žinios grindžiamos pagrindine ir papildoma literatūra. Tačiau žinių formulavimas nevisiškai savarankiškas ir kritiškas. Studentas geba žinias taikyti spręsdamas praktines problemas.

Išlaikyta

8 (gerai)

Geresnės nei vidutinės žinios ir gebėjimai. Žinios sklandžios, tačiau daugiausia grindžiamos pateikta kurso medžiaga. Sistemingai dėsto medžiagą, tačiau ją tik konstatuoja, o ne analizuoja.

Išlaikyta

7 (vidutiniškai)

Vidutinės žinios ir gebėjimai, yra neesminių klaidų  Žinios grindžiamos pateikta kurso medžiaga, pateikiamos nesklandžiai. Ryškus mechaninis žinių atkartojimas. Nurodo atskirus teorinių žinių taikymo praktikoje pavyzdžius.

Išlaikyta

6 (patenkinamai)

Žinios ir gebėjimai blogesni nei vidutiniai. Žinios grindžiamos vien kurso medžiaga, pateikiamos nesklandžiai, daroma daug klaidų. Nurodomi tik pavieniai teorinių žinių taikymo praktikoje pavyzdžiai.

Išlaikyta

5 (silpnai)

Žinios ir gebėjimai tenkina minimalius reikalavimus. Nėra susipažinta su nurodytais literatūros šaltiniais; vadovaujamasi tik kurso medžiaga. Sunkiai surandama teorinių žinių taikymo praktikoje galimybių. Dalykas suvoktas silpnai, žinios paviršutiniškos. 

Neišlaikyta

4 (blogai)

Žinios ir gebėjimai netenkina minimalių reikalavimų. Studentas nėra įsisavinęs pagrindinės studijų kurso medžiagos.

Neišlaikyta

3, 2, 1 (blogai)

Žinios ir gebėjimai netenkina minimalių reikalavimų.

Atsakymas apie atliktos Užduoties vertinimą studentui pateikiamas nedelsiant. Vertinama pažymiu, pateikiamos pastabos apie užduoties kokybę, vertinimo pagrįstumą.

Neatliktą arba blogai įvertintą Užduotį yra galimybė perlaikyti per atitinkamą laiką (5 dienas), atsižvelgiant į besimokančiojo galimybes ir pajėgumą.

Tikimės, kad kurso studijavimas bus įdomus, linkime sėkmingai atlikti užduotis bei panaudoti įgytas žinias praktinėje veikloje.

Kurso autorė: doc. dr. Rasa Jautakytė

Kontaktinė informacija

Kuratorė: Rasa Jautakytė

Muzikos mokytojų kvalifikacijos tobulinimo nuotolinio mokymo(si) kurso „Ankstyvasis bei specialusis muzikinis ugdymas“ kuratorė

Klaipėdos universiteto Pedagogikos fakulteto Meno ir technologijų  pedagogikos katedros docentė

El. paštas:

rasa.jautakyte@gmail.com

Telefonas:

(+370 ~ 46) 398 621

Adresas:

Klaipėdos universiteto Pedagogikos fakultetas
S. Nėries g. 5, 305 kab.
LT- 92141 Klaipėda
Lietuva

Konsultacijos laikas

Bus paskelbta

Linkime sėkmės !