Mielas mokytojau,

atsižvelgdami į susidariusią situaciją muzikos istorijos mokyme, parengėme naujus, elektroninėje terpėje patalpintus septynis muzikos istorijos vadovėlius muzikos mokyklų 4–7 klasių mokiniams. Jie turėtų palengvinti ar paįvairinti jūsų kasdieninį darbą.

Šių mokymo priemonių tikslas –

  • įdomiai pateikti muzikos mokyklų 4–7 klasių mokiniams koncentruotą, įvairiapusišką informaciją apie svarbiausius muzikos istorijos faktus ir reiškinius;

  • siekti, kad medžiaga būtų šiuolaikiška, patraukli ir lengvai prieinama tiek mokytojui, tiek mokiniui. Todėl buvo pasirinkta elektroninė terpė, nes joje atsiveria galimybės pateikti įvairaus tipo informaciją.

  • Tokia forma pristatoma medžiaga turi keletą privalumų:

  • ji lengvai pasiekiama internetu (taip atkrinta vadovėlių ir kompaktinių plokštelių įsigijimo problema);

  • viskas sukaupta vienoje vietoje;

  • medžiagą lengva koreguoti, papildyti, todėl ji bus nuolatos atnaujinama, pildoma.

  •  

     

     

     

     

     

     

     

    Vadovėliai 

     

    Pavadinimas

    Autorė

    Nr. 1

    Muzikos istorijos įvadas

    Jolanta Vaišvilienė

    Turinys

    Tai pažintis su įvairiais muzikos istorijos pamokose vartojamasi terminais, muzikos instrumentais, liaudies muzika. Šis vadovėlis yra dviejų dalių ir apima visą ketvirtos klasės moksleiviams rekomenduojamą medžiagą.

     

     

     

    Pavadinimas

    Autorė

    Nr. 2

    Muzikos istorija: nuo antikos iki baroko

    Judita Žukienė

    Turinys

    Nagrinėjama muzikos raida nuo antikos laikų iki baroko imtinai. Pristatomi svarbiausi kūrėjai, jų kūriniai, aiškinama stilių raida, muzikos kalbos, žanriniai pokyčiai.

     

     

     

    Pavadinimas

    Autorės

    Nr. 3

    Muzikos istorija: klasicizmas

    Laima Budzinauskienė, Judita Žukienė

    Turinys

    Vadovėlyje pateikiama klasicizmo epochos muzikos apžvalga bei bendrieji bruožai, dėmesį sutelkiant į trijų Vienos klasikų kūrybą.

     

     

     

    Pavadinimas

    Autorė

    Nr. 4

    Muzikos istorija: romantizmas – stilius, ištakos, raida

    Jolanta Vaišvilienė

    Turinys

    Čia apžvelgiami charakteringi romantizmo muzikos bruožai, detaliau nagrinėjama F. Schuberto, R. Schumanno, F. Mendelsohno-Bartholdy, F. Chopino, F. Liszto ir H. Berliozo kūryba bei veikla.

     

      

     

    Pavadinimas

    Autorė

    Nr. 5

    Muzikos istorija: romantizmo nacionalinės kompozicijos mokyklos. Opera

    Laima Sugintienė

    Turinys

    Toliau nagrinėjama romantizmo muzikos raida, dėmesį sutelkiant į du pagrindinius objektus: XIX susikūrusias nacionalines kompozicijos mokyklas (rusų, čekų, norvegų) ir romantinę operą bei jos kūrėjus (G. Bizet, G. Verdi, R. Wagneris). Vadovėlį užbaigia skyrius apie vėlyvuosius romantikus simfonistus (R. Straussą ir G. Mahlerį).

     

     

     

    Pavadinimas

    Autorė

    Nr. 6

    Lietuvių muzikos istorija

    Judita Žukienė

    Turinys

    Trumpai apžvelgiama lietuvių muzikos raida: nuo profesionaliosios muzikos atsiradimo Lietuvoje iki XX a. pabaigos. Pateikiami reikšmingiausi faktai ir reiškiniai, pristatomi reikšmingiausi lietuvių kompozitoriai.

     

     

     

    Pavadinimas

    Autorė

    Nr. 7

    Muzikos istorija: XX amžius

    Zita Bružaitė

    Turinys

    Tai trumpa svarbiausių XX a. muzikos reiškinių apžvalga, apimanti svarbiausias stilistines kryptis, ryškiausias tendencijas, kino, džiazo ir populiariąją muziką. Pristatomi žymiausi XX a. muzikos kūrėjai ir ryškiausios jų kompozicijos.

                                                                                                                                                                    

     

     

    Vadovėlių funkcionalumas

     Parengti elektroniniai vadovėliai yra skirti muzikos istorijos mokymui vaikų muzikos mokyklose (4 – 7 klasėms) arba savarankiškoms studijoms.

    Norėdami apimti visą šiai muzikos mokymo pakopai rekomenduojamą dalyko programą, medžiagą padalinome į atskirus blokus – vadovėlius. Kiekvienas jų skirtas mokytis vieną semestrą (išskyrus visai ketvirtai klasei skirtą „Muzikos istorijos įvadą“), o jų turinys yra suskirstytas į 10 skyrių, kurių kiekvienas atitinka vieną pamoką.

    Jie sudaryti taip, kad juos būtų patogu naudoti mokymo procese, t.y. buvo atsižvelgta į esamą situaciją. Kadangi įprastai vaikų muzikos mokyklose muzikos istorijai skiriama 1 pamoka (45 min.), tai per I pusmetį įvyksta apie 15, II – apie 18 muzikos istorijos pamokų. Dalis laiko skiriama žinių patikrinimui, atsiskaitymams ar kūrybinių užduočių atlikimui. Todėl medžiagos išdėstymui realiai lieka apie 10-12 pamokų. Likusį laiką mokytojas gali išnaudoti savo nuožiūra – daugiau dėmesio skirti jam imponuojančio kompozitoriaus kūrybai ar konkretiems į vadovėlius neįtrauktiems opusams, mokinių kūrybiškumo skatinimui.

    Toks vadovėlių suskirstymas sudaro sąlygas mokytojams laisviau disponuoti parengta mokymo medžiaga. Kaip žinome, šiuo metu nėra unifikuotos, suvienodintos muzikos istorijos mokymo muzikos mokyklose programos, todėl dalyko medžiaga gali būti suskirstyta įvairias būdais, atsižvelgiant į vaikų pajėgumą suvokti pateikiamą informaciją bei mokytojų sukauptą mokymo patirtį. Tad galimi keli visos programos paskirstymo modeliai. Štai keletas jų:

     
     

     

    Nr. 1 

    Klasė

    Pusmetis

    Pamokų turinys

    4

    1–2

    Muzikos istorijos įvadas

    5

    1

    Muzika nuo antikos iki baroko

    2

    Klasicizmo muzika

    6

     

    1

    Romantizmas I

    2

    Romantizmas II

    7

     

    1

    Lietuvių muzika

    2

    XX a. muzika

    Šiuo atveju tradiciškai išdėstoma visa muzikos istorijos raida: nuo seniausių laikų iki šiuolaikinės muzikos.

    Nr. 2

     

    Klasė

    Pusmetis

    Pamokų turinys

    4

    1–2

    Muzikos istorijos įvadas

    5

    1

    Klasicizmo muzika

    2

    Romantizmas I

    6

     

    1

    Romantizmas II

    2

    Lietuvių muzika

    7

     

    1

    Muzika nuo antikos iki baroko

    2

    XX a. muzika

    Praktikoje naudojamas ir toks programos išdėstymo modelis. Muzikos istorija pradedama mokytis nuo klasicizmo – penktokams labiau suprantamos savo stiliumi epochos, o septintoje klasėje įvyksta visos programos apibendrinimas – nuo seniausių laikų iki baroko, paskiriant porą kartojimo pamokų klasicizmo ir romantizmo stiliams prisiminti, ir pereinama prie XX a. muzikos.

    Nr. 3

     

    Klasė

    Pusmetis

    Pamokų turinys

    4

    1–2

    Muzikos istorijos įvadas

    5

    1

    Muzika nuo antikos iki baroko

    2

    Klasicizmo muzika

    6

     

    1

    Romantizmas I

    2

    Romantizmas II

    7

     

    1

    XX a. muzika

    2

    Lietuvių muzika

    Šis modelis iš esmės beveik nesiskiria nuo pirmojo, tik po romantizmo toliau dėstoma XX a. Europos muzikos istorija, o lietuvių muzika paliekama paskutiniam semestrui.

    Visais atvejais nekinta pora pozicijų:

  • „Muzikos istorijos įvadas“ nagrinėjamas 4 klasėje,

  • o XX a. muzikos medžiaga yra skirta 7 muzikos mokyklų klasių moksleiviams.

  •  
     

    Mokymo medžiaga 

    Parengtų muzikos istorijos vadovėlių mokymo medžiagą sudaro:

  • pagrindinis pamokų tekstas;

  • papildomi tekstai arba skaitiniai;

  • klausimai ir užduotys, įgytoms žinioms pasitikrinti;

  • įvairios iliustracijos, patalpintos prie teksto;

  • natų pavyzdžiai, įkomponuoti pačiame tekste;

  • garso įrašai, pasiekiami tekste spustelėjus nurodytas vietas – prie specialios ikonos esančias mėlynos spalvos kūrinio antraštes:               J. S. Bachas. Tokata ir fuga d-moll. Fuga

  • šaltiniai;

  • tekstas atsispausdinimui, ypač pravartus mokiniams ruošiantis atsiskaitymams. Jame rasite visą skyriuose esantį pagrindinį ir papildomą tekstą, natų pavyzdžius bei kai kurias iliustracijas.

  •  
     
     

    Teksto pobūdis

    Pamokų tekstas buvo rašomas atsižvelgiant į keletą dalykų:

    • tikslinę grupę. Buvo siekiama, kad tekstas (tiek turiniu, tiek stiliumi) būtų suprantamas muzikos mokyklų 4–7 klasių moksleiviams (10–17 metų vaikams).
    • mokymosi pakopą. Žinant, jog vaikų muzikos mokyklos yra pirmoji muzikos mokymo pakopa, ir atsižvelgiant į tikslinės grupės žinių įsisavinimo galimybes, buvo rengiama medžiaga su sąmoningai apribotu informacijos kiekiu.
    • mokymo poreikius. Jau esama išsamių, plačiai muzikos istoriją nagrinėjančių vadovėlių (V. Gerulaitis (1998), B. Hanning (2000), Š. Nakas (2001), T. Siitan (2002) ir kt.), tačiau jie netinka kasdieniniam naudojimui vaikų muzikos mokyklų muzikos istorijos pamokose. Jie daugiau tinka aukštesnių muzikos mokymosi pakopų moksleiviams ir studentams, muzikos istorijos mokytojų ruošimuisi pamokoms ar mokinių savarankiškam darbui (referatų rašymui ar pan.). Kiti, labiau mokiniams tinkami (V. Krakauskaitė (1958, 1970, 1961), J. Karbauskienė (1985), V. Umbrasienė (1989–1990)), jau paseno ir yra fiziškai susidėvėję. Todėl rengiant šią mokymo priemonę buvo siekiama, kad temų-pamokų medžiaga butų pateikiama glaustai, aiškiai struktūruojant, neperkraunant mažiau svarbiais faktais. Pagrindinis pamokų tekstas – tai žinių konstruktyvus koncentratas, sklandus konspektas, padedantis gerai įsisavinti pateikiamus duomenis. Norint čia pat patalpinti papildomų, su konkrečia tema susijusių tekstų, buvo įvesta skaitinių pozicija. Juose talpinama medžiaga mokytojo nuožiūra gali tapti ir pagrindiniu, privalomuoju tekstu.

    Kaip jau buvo pabrėžta, šių elektroninių muzikos istorijos vadovėlių medžiaga bus nuolatos atnaujinama, papildoma. Jei turite pastabų ar patarimų, pastebėjote klaidų ar netikslumų, labai prašome parašyti mums el. adresu: vadoveliai.lmta@gmail.com

    Tikimės bendradarbiavimo, nes visų mūsų tikslas bendras – kokybiškas muzikos istorijos mokymas.

    Autorės