|

|
|
|
Mielas mokytojau,
atsižvelgdami į susidariusią situaciją
muzikos istorijos mokyme, parengėme naujus, elektroninėje terpėje
patalpintus septynis muzikos istorijos vadovėlius muzikos mokyklų 47
klasių mokiniams. Jie turėtų palengvinti ar paįvairinti jūsų kasdieninį
darbą.
Šių mokymo
priemonių tikslas
Tokia forma
pristatoma medžiaga turi keletą
privalumų:
|
|
|
Vadovėliai
|
Pavadinimas |
Autorė |
Nr. 1 |
Muzikos istorijos
įvadas |
Jolanta Vaišvilienė |
Turinys |
Tai
pažintis su įvairiais muzikos istorijos pamokose vartojamasi
terminais, muzikos instrumentais, liaudies muzika. Šis vadovėlis
yra dviejų dalių ir apima visą ketvirtos klasės moksleiviams
rekomenduojamą medžiagą. |
|
Pavadinimas |
Autorė |
Nr.
2 |
Muzikos istorija:
nuo antikos iki baroko |
Judita Žukienė |
Turinys |
Nagrinėjama muzikos
raida nuo antikos laikų iki baroko imtinai. Pristatomi
svarbiausi kūrėjai, jų kūriniai, aiškinama stilių raida, muzikos
kalbos, žanriniai pokyčiai. |
|
Pavadinimas |
Autorės |
Nr.
3 |
Muzikos istorija:
klasicizmas |
Laima Budzinauskienė, Judita Žukienė |
Turinys |
Vadovėlyje pateikiama klasicizmo epochos muzikos apžvalga bei
bendrieji bruožai, dėmesį sutelkiant į trijų Vienos klasikų
kūrybą. |
|
Pavadinimas |
Autorė |
Nr.
4 |
Muzikos istorija:
romantizmas stilius, ištakos, raida |
Jolanta Vaišvilienė |
Turinys |
Čia
apžvelgiami charakteringi romantizmo muzikos bruožai, detaliau
nagrinėjama F. Schuberto, R. Schumanno, F. Mendelsohno-Bartholdy,
F. Chopino, F. Liszto ir H. Berliozo kūryba bei veikla. |
|
Pavadinimas |
Autorė |
Nr.
5 |
Muzikos istorija:
romantizmo nacionalinės kompozicijos mokyklos. Opera |
Laima Sugintienė |
Turinys |
Toliau nagrinėjama
romantizmo muzikos raida, dėmesį sutelkiant į du pagrindinius
objektus: XIX susikūrusias nacionalines kompozicijos mokyklas
(rusų, čekų, norvegų) ir romantinę operą bei jos kūrėjus (G. Bizet,
G. Verdi, R. Wagneris). Vadovėlį užbaigia skyrius apie
vėlyvuosius romantikus simfonistus (R. Straussą ir G. Mahlerį). |
|
Pavadinimas |
Autorė |
Nr.
6 |
Lietuvių muzikos
istorija |
Judita Žukienė |
Turinys |
Trumpai apžvelgiama lietuvių muzikos raida: nuo
profesionaliosios muzikos atsiradimo Lietuvoje iki XX a.
pabaigos. Pateikiami reikšmingiausi faktai ir reiškiniai,
pristatomi reikšmingiausi lietuvių kompozitoriai. |
|
Pavadinimas |
Autorė |
Nr. 7 |
Muzikos istorija: XX amžius |
Zita
Bružaitė |
Turinys |
Tai
trumpa svarbiausių XX a. muzikos reiškinių apžvalga, apimanti
svarbiausias stilistines kryptis, ryškiausias tendencijas, kino,
džiazo ir populiariąją muziką. Pristatomi žymiausi XX a. muzikos
kūrėjai ir ryškiausios jų kompozicijos. |
|
|
|
Vadovėlių funkcionalumas
Parengti
elektroniniai vadovėliai yra skirti muzikos istorijos mokymui vaikų
muzikos mokyklose (4 7 klasėms) arba savarankiškoms studijoms.
Norėdami
apimti visą šiai muzikos mokymo pakopai rekomenduojamą dalyko programą,
medžiagą padalinome į atskirus blokus vadovėlius.
Kiekvienas
jų skirtas mokytis vieną semestrą
(išskyrus visai ketvirtai klasei skirtą Muzikos
istorijos įvadą),
o jų turinys yra suskirstytas į 10 skyrių, kurių
kiekvienas atitinka vieną pamoką.
Jie sudaryti taip,
kad juos būtų patogu naudoti mokymo procese, t.y. buvo atsižvelgta į
esamą situaciją. Kadangi įprastai vaikų muzikos mokyklose muzikos
istorijai skiriama 1 pamoka (45 min.), tai per I pusmetį įvyksta apie
15, II apie 18 muzikos istorijos pamokų. Dalis laiko skiriama žinių
patikrinimui, atsiskaitymams ar kūrybinių užduočių atlikimui. Todėl
medžiagos išdėstymui realiai lieka apie 10-12 pamokų. Likusį laiką
mokytojas gali išnaudoti savo nuožiūra daugiau dėmesio skirti jam
imponuojančio kompozitoriaus kūrybai ar konkretiems į vadovėlius
neįtrauktiems opusams, mokinių kūrybiškumo skatinimui.
Toks
vadovėlių suskirstymas sudaro sąlygas mokytojams laisviau disponuoti
parengta mokymo medžiaga. Kaip žinome, šiuo metu nėra unifikuotos,
suvienodintos muzikos istorijos mokymo muzikos mokyklose programos,
todėl dalyko medžiaga gali būti suskirstyta įvairias būdais,
atsižvelgiant į vaikų pajėgumą suvokti pateikiamą informaciją bei
mokytojų sukauptą mokymo patirtį. Tad galimi keli visos programos
paskirstymo modeliai. Štai keletas jų:
|
|
|
Nr. 1
Klasė |
Pusmetis |
Pamokų turinys |
4 |
12 |
Muzikos istorijos įvadas |
5 |
1 |
Muzika nuo antikos iki baroko |
2 |
Klasicizmo muzika |
6
|
1 |
Romantizmas I |
2 |
Romantizmas II |
7
|
1 |
Lietuvių muzika |
2 |
XX a. muzika |
Šiuo atveju tradiciškai išdėstoma visa
muzikos istorijos raida: nuo seniausių laikų iki šiuolaikinės
muzikos.
Klasė |
Pusmetis |
Pamokų turinys |
4 |
12 |
Muzikos istorijos įvadas |
5 |
1 |
Klasicizmo muzika |
2 |
Romantizmas I |
6
|
1 |
Romantizmas II |
2 |
Lietuvių muzika |
7
|
1 |
Muzika nuo antikos iki baroko |
2 |
XX a. muzika |
Praktikoje naudojamas ir toks
programos išdėstymo modelis. Muzikos istorija pradedama mokytis nuo
klasicizmo penktokams labiau suprantamos savo stiliumi epochos, o
septintoje klasėje įvyksta visos programos apibendrinimas nuo
seniausių laikų iki baroko, paskiriant porą kartojimo pamokų
klasicizmo ir romantizmo stiliams prisiminti, ir pereinama prie XX
a. muzikos.
Klasė |
Pusmetis |
Pamokų turinys |
4 |
12 |
Muzikos istorijos įvadas |
5 |
1 |
Muzika nuo antikos iki baroko |
2 |
Klasicizmo muzika |
6
|
1 |
Romantizmas I |
2 |
Romantizmas II |
7
|
1 |
XX a. muzika |
2 |
Lietuvių muzika |
Šis modelis iš esmės beveik nesiskiria
nuo pirmojo, tik po romantizmo toliau dėstoma XX a. Europos muzikos
istorija, o lietuvių muzika paliekama paskutiniam semestrui.
Visais
atvejais nekinta pora pozicijų:
|
|
|
Mokymo medžiaga
Parengtų muzikos istorijos vadovėlių
mokymo medžiagą sudaro:
|
|
|
Teksto pobūdis
Pamokų tekstas buvo
rašomas atsižvelgiant į keletą dalykų:
-
tikslinę grupę.
Buvo siekiama, kad tekstas (tiek turiniu, tiek stiliumi) būtų suprantamas
muzikos mokyklų 47 klasių moksleiviams (1017 metų vaikams).
-
mokymosi pakopą.
Žinant, jog vaikų muzikos mokyklos yra pirmoji muzikos mokymo pakopa, ir
atsižvelgiant į tikslinės grupės žinių įsisavinimo galimybes, buvo rengiama
medžiaga su sąmoningai apribotu informacijos kiekiu.
-
mokymo poreikius.
Jau esama išsamių, plačiai muzikos istoriją nagrinėjančių vadovėlių (V. Gerulaitis
(1998), B. Hanning (2000), Š. Nakas (2001), T. Siitan (2002) ir kt.), tačiau
jie netinka kasdieniniam naudojimui vaikų muzikos mokyklų muzikos istorijos
pamokose. Jie daugiau tinka aukštesnių muzikos mokymosi pakopų moksleiviams
ir studentams, muzikos istorijos mokytojų ruošimuisi pamokoms ar mokinių
savarankiškam darbui (referatų rašymui ar pan.). Kiti, labiau mokiniams
tinkami (V. Krakauskaitė (1958, 1970, 1961), J. Karbauskienė (1985), V. Umbrasienė
(19891990)), jau paseno ir yra fiziškai susidėvėję. Todėl rengiant šią
mokymo priemonę buvo siekiama, kad temų-pamokų medžiaga butų pateikiama
glaustai, aiškiai struktūruojant, neperkraunant mažiau svarbiais faktais.
Pagrindinis pamokų tekstas tai žinių konstruktyvus koncentratas, sklandus
konspektas, padedantis gerai įsisavinti pateikiamus duomenis. Norint čia
pat patalpinti papildomų, su konkrečia tema susijusių tekstų, buvo įvesta
skaitinių pozicija. Juose talpinama medžiaga mokytojo nuožiūra gali
tapti ir pagrindiniu, privalomuoju tekstu.
Kaip jau buvo pabrėžta,
šių elektroninių muzikos istorijos vadovėlių medžiaga bus nuolatos atnaujinama,
papildoma. Jei turite pastabų ar patarimų, pastebėjote klaidų ar netikslumų,
labai prašome parašyti mums el. adresu:
vadoveliai.lmta@gmail.com
Tikimės bendradarbiavimo, nes visų mūsų tikslas bendras
kokybiškas muzikos istorijos mokymas.
Autorės
 |
|