8.2. Vakarietiškųjų naujųjų stilių akustika

Tikslas

  1. susipažinti su džiazo ir šiuolaikinės popmuzikos vokalo savitumais

8.2.1 Džiazo vokalas

Pereiname prie kitokios muzikos, nors jos šaknys – taip pat folklore. Paklausykime vieno iš įžymiausių džiazo dainininkų ir muzikantų – Louiso Armstrongo: (ella&louis.wav) . Vėliau su juo kartu dainuoja ir džiazo karalienė Ella Fitzgerald. Panagrinėkime trumpą L. Armstrongo balso atkarpą (ella&louis1.wav) .

 

Nenustebkite, kad intonograma (aukščio kitimo grafikas) yra trūkinėjanti ir „dygliuota“ – juk tai ne atskiro balso, o balso su visu akompanimentu įrašas. PRAATas „sutrinka“, kai bando apskaičiuoti, išskirti vieno balso liniją intensyviame skambesyje. Todėl mėlyną aukščio kitimo liniją pravartu sugretinti su spektrogramos harmonikų linijomis, jomis verta pasitikėti labiau.

Girdisi kimus balsas, nemažai triukšmo. Būdingi glisandiniai „įvažiavimai“ (2, 3). Balse nėra pastovaus vibrato, jis būdingesnis tęsiamų garsų pabaigoms (5; vėl primenu – geriau žiūrėti į spektrogramą, o ne į intonogramą). Dainuojant tyliau, balso klostės nesusiglaudžia, taigi vietoj įprasto balso girdėti šnabždesys. Toninis balsas net trumpam dingsta, paskui vėl atsiranda (6, 7).

Intensyvių obertonų nėra labai daug, tačiau vis dėlto keli apatiniai obertonai yra ryškūs, pagrindinis tonas nedominuoja. Dainininko formantė nežymi (pateikiamas spektras laiko momentu 4):

  

Labai įdomi „gerklinė“ balso technika, kartais naudojama garsų pradžiose ar ir kitose vietose (atkarpa apie laiko momentą 1). Prieš glisandinį kilimą (laiko momentas 2) „intonuojamas“ triukšmas, tačiau tai ne paprastas šnabždesys, o savitai moduliuotas – girdimas jo pulsavimas. Prisiminkime jau senokai stebėtą garso lygio kitimo liniją ir pažiūrėkime, kokia ji yra šiuo atveju (žalioji linija):

 

Čia rodyklėmis pažymėjau aptariamąją atkarpą: aiškiai matyti garso lygio pulsavimas. Pamatuokime vieno pulsavimo ciklo trukmę – ji apie 50 ms. Vadinasi, tokio garso dažnis – apie 1/0,05 s = 20 Hz. Tai labai žemas garsas; jo nebesuvokiame kaip toninio, turinčio aukštį, tačiau aiškiai girdime triukšmo pulsavimą. Vadinasi, dainininkas sugeba taip konfigūruoti savo balso klostes, kad jos virpėtų 20 Hz dažniu!

Dabar paklausykime Dianne‘os Reeves vokalo įdomybių: (reeves.wav) .

O čia nedidelė ištrauka, kurią analizuosime (reeves1.wav) : 

Fonacija labai įvairi, ne vien tik toninis vokalas. Yra „krenkščiančių“ pradžių (1) ir pabaigų (15), balso „numetimų“ su kvėpavimo triukšmais (7, 11). Būdingi glisandiniai „įvažiavimai“ iš apačios (2, 16) ar viršaus (4); taip pat ir glisandinės garsų pabaigos (3). Garsai kartais baigiami net trijų (!) vienas paskui kitą einančių tipų vibrato: pirma, žemasis registras, „normalus“ nedidelės amplitudės vibrato (5, 9, 13), antra ir trečia, aukštasis registras, daugiau kvėpavimo triukšmo, žymiai platesnė vibrato amplitudė bei perėjimas į „pusiau intonuojamą“ vibrato (6–7, 10, 14). Kai kur nesistengiama atlikti reguliarų vibrato (17). Nevengiama tęsiamai artikuliuoti priebalsius (f, 8). Pažymėtinas platus dinaminis diapazonas: skirtumas tarp stipriausių (1, prieš 8) ir silpniausių (17 pabaiga) šios atkarpos garsų – apie 35 dB (patikrinkite).

Po šios aptartosios atkarpos įrašiau dar vieną nedidelę dainos dalį (klausykitės toliau, po pauzės). Kas joje įdomaus? Į tai atsakysite praktikos darbe.

8.2.2 Šiuolaikinės popmuzikos vokalas

Dabar patenkame į vėlgi neaprėpiamą šiuolaikinės popmuzikos pasaulį. Domėsimės muzika, kuri pasižymi savitu vokalu, netransformuotu kokiomis nors kompiuterinėmis garso technikos priemonėmis. Pirmasis pavyzdys – iš tiesų nuostabus (bent jau man taip atrodo) Whitney Houston vokalas, jos daina „I will always love you“ iš kino filmo „Asmens sargybinis“ (houston.wav). Paklausykime jos ištrauką ( houston1.wav ) ir paanalizuokime kai kurias balso savybes (maždaug 9–13 s nuo įrašo pradžios):

 

Atkreipkime dėmesį, kaip meistriškai dainininkė manipuliuoja registrais: sodrus, gausus harmonikų balsas intonuoja puošmeną aukščiau trumpam pereidamas į aukštesnį registrą. Tai rodo išryškėjusi pirmoji harmonika ir susilpnėjusios likusios. Paskui balsas sklandžiai, be trūkių grįžta į žemesnį registrą; jame puošiama ryškiu ir reguliariu vibrato. Beje, iki puošmenos vibrato nebuvo, taigi tarsi žaidžiama non-vibrato ir vibrato kaitaliojimu.

Dar vienas panašus atvejis:

 

Tokių žaidimų balsu šiame įraše galime rasti ir daugiau.

Verta pakartoti, jog šiam intensyviam balsui būdingas daugybės harmonikų spektras. Operos solistės moterys labiau išryškina pagrindinį toną ir (kartais) harmonikas, artimas dainininko formantei.

O dabar visai kitoks pavyzdys – Bryano Adamso „I‘m ready“ (adams.wav) .

Paklausykime nedidelės ištraukos, tos vietos, kur balsas pirmą kartą įstoja (I like to see you...) ir pažiūrėkime spektrogramą:

 

Pradžioje matyti gitaros akompanimento dalis, kurioje aiškiai išsiskiria atskiros harmonikos. Tačiau įstojusio balso harmonikos tarsi skęsta triukšme: B. Adamso balsas „kvėpuojantis“, jam būdinga didelis triukšmas. Žvilgtelkime į pirmojo garso (I) spektrą:

 

Stiprių obertonų nedaug, išryškėja pagrindinis tonas. Dainininko formantės nematyti (vadinasi, intensyviame orkestre dainininkas neišsiskirtų, bet jam to ir nereikia, yra elektrinis balso stiprinimas). Užtat daug gana intensyvaus triukšmo, išsiskiria aukštų dažnių triukšmas, suteikiantis tembrui „smėlio“ atspalvį.

Dar viena atkarpa (tekstas I‘m ready):

 

 

Ilgesnis garsas (re-) puošiamas vibrato. Net plika akimi matyti, kad jame triukšmo yra šiek tiek mažiau negu pirmajame garse (I). Tai patvirtina ir spektrų grafikai: I garso spektre triukšmas žymus, išsiskiria aukšto dažnio triukšmo juostos, o (r)e- garsas, matyt, turintis labiau „prasimušti“, triukšmo turi mažiau, balsas mažiau „kvėpuojantis“. (Spektro grafikų nepateikiu, smalsumo dėlei galite juos padaryti patys.) Vadinasi, fonacija yra reguliuojama, „kvėpuojančio“ ir „sklandaus“ (flow) balso dalys dainuojant kaitaliojamos.

Nagrinėjome tik du šiuolaikinės popmuzikos vokalo pavyzdžius. Daugiau – praktikos darbe.

Savikontrolės klausimai

Atsakykite į 8 testo klausimus WebCT sistemoje. Diskutuokite forume.