8. Romantinė miniatiūra, ciklas, simfonija

Romantinės muzikos lyrizmas, gilinimasis į skirtingas vidines žmogaus būsenas iškėlė vokalinės ir instrumentinės miniatiūros žanrą, jų ciklus, suformavo naują lyrinės-dramatinės simfonijos tipą.

F. Schubertas (1797–1828). Dai­nos žan­ro svar­ba jo kū­ry­bo­je. Po­eti­nių teks­tų įvai­ro­vė (Go­et­he, Hei­ne, Mülle­ris). Po­ezi­jos ir me­lo­di­jos san­ty­kis. Vokalo ir for­te­pi­jo­no par­ti­jų są­vei­ka. Vo­ka­li­nės mu­zi­kos žan­ri­nė įvai­ro­vė: ly­ri­nės dai­nos („Mar­ga­ri­ta prie ra­te­lio“), ba­la­dės („Gi­rių ka­ra­lius“), mo­no­lo­gai („Ant­ri­nin­kas“). Vo­ka­li­niai cik­lai („Gra­žio­ji ma­lū­ni­nin­kė“, „Žie­mos ke­lio­nė“, „Gul­bės gies­mė“). Vo­ka­li­nės mu­zi­kos prin­ci­pų pa­nau­do­ji­mas in­stru­men­ti­nė­je mu­zi­ko­je. Nau­jas ly­ri­nės-dra­ma­ti­nės sim­fo­ni­jos ti­pas (Ne­baig­to­ji sim­fo­ni­ja h-moll). Ka­me­ri­nių in­stru­men­ti­nių kū­ri­nių ry­šys su vo­ka­li­ne mu­zi­ka (kvin­te­tas „Upė­ta­kis“). Ro­man­ti­nės for­te­pi­jo­ni­nės mi­nia­tiū­ros (eks­prom­tai, mu­zi­ki­niai mo­men­tai, šo­kiai).

R. Schumannas (1810–1856). Kū­ri­niai for­te­pi­jo­nui – svar­biau­sia jo pa­li­ki­mo da­lis. „Kar­na­va­las“ – pro­gra­miš­ku­mo, mu­zi­ki­nės pub­li­cis­ti­kos pa­vyz­dys. „Kreis­le­ria­na“. Dai­nos ir jų vaid­muo ka­me­ri­nės ly­ri­kos rai­do­je. Gi­lus po­eti­nių vaiz­dų psi­cho­lo­giz­mas, de­ta­li­zuo­tas po­eti­nio teks­to per­tei­ki­mas. Vo­ka­li­nės me­lo­di­kos ypa­tu­mai, vo­ka­lo ir for­te­pi­jo­no par­ti­jos san­ty­kis. Dai­nų cik­lai: „Po­eto mei­lė“, „Mo­ters mei­lė ir gy­ve­ni­mas“. Kan­ta­tos, ora­to­ri­jos, mu­zi­ka te­at­rui. Ope­ra „Ge­no­vai­tė“.

F. Mendelssohnas-Bartholdy (1809–1847). „Dai­nos be žo­džių“ for­te­pi­jo­nui – nau­jas ro­man­ti­nis žan­ras. Mu­zi­kos dai­nin­gu­mas. Mu­zi­ka W. Sha­kes­pe­a­re’o ko­me­di­jai „Va­sar­vi­džio nak­ties sap­nas“. Or­kest­ri­nės mu­zi­kos „fan­tas­tiš­ku­mas“, for­te­pi­jo­ni­nių mi­nia­tiū­rų ly­riš­ku­mas – ver­tin­giau­sia kū­ry­bos da­lis. Uver­tiū­ros kaip kon­cer­ti­niai pro­gra­mi­niai kū­ri­niai. „Ško­tiš­ko­ji sim­fo­ni­ja“ a-moll. Kon­cer­tas smui­kui e-moll. Ry­šys su Ba­cho ir Hände­lio kū­ry­ba ora­to­ri­jo­se „Paulius“, „Eli­jas“.