1. 4. Niccolo Paganini

  

Ita­li­ja – ope­ros tė­vy­nė, ta­čiau nuo seno (XVII–XVIII a.) bu­vo ir smui­ko kul­tū­ros cen­tras. XIX a. pirmoje pusėje Ita­li­jo­je iški­lo smui­ki­nin­kas vir­tuo­zas ir kom­po­zi­to­rius Ni­cco­lo­ Pa­ga­ni­ni (1782–1840). Pa­ga­ni­ni – di­dis nau­jo, ro­man­ti­nio at­li­ki­mo sti­liaus kū­rė­jas, pa­si­žy­mė­jęs fe­no­me­na­lia tech­ni­ka. Be­veik 80-ties jo kū­ri­nių ro­man­ti­nį cha­rak­te­rį pir­miau­sia są­ly­go­jo vir­tuo­ziš­kas at­li­ki­mas. Pa­ga­ni­ni „24 kap­ri­čio smui­kui so­lo“ – tai sa­vo­tiš­ka nau­jų at­li­ki­mo bū­dų en­cik­lo­pe­di­ja (fla­žo­le­tai, tri­gu­bos na­tos, glis­san­do vie­nu pirš­tu ir t. t.). Vir­tuo­ziš­ku­mas ne­pa­pras­tai iš­plė­tė in­stru­men­ti­nio me­no ga­li­my­bes, hip­no­ti­za­vo pub­li­ką. Pa­ga­ni­ni sim­bo­li­za­vo ar­tis­tą ro­man­ti­ką, ne­pai­san­tį įsi­ga­lė­ju­sių nor­mų, ka­no­nų, jų ne­var­žo­mą me­ni­nę in­di­vi­du­a­ly­bę. Apie Pa­ga­ni­ni bu­vo ku­ria­mos le­gen­dos – kad par­da­vęs sie­lą vel­niui mai­nais už ge­nia­lų gro­ji­mą. Jis turėjo įta­kos ne vien smui­ko menui, bet ir roman­ti­niam pia­niz­mui, Lis­zto, Cho­pi­no kū­ry­bai. Schu­man­nas, Lis­ztas, Brah­msas per­dir­bo Pa­ga­ni­ni kū­ri­nius for­te­pi­jo­nui iš žy­miau­sio jo rin­ki­nio „24 kap­ri­čio smuikui so­lo“.

Mitiniai virtuozai – Paganini, Lisztas – sukūrė nevaržomos muzikanto individualybės įvaizdį, pagrindė atlikėjo asmenybės reikšmę. Į pirmą planą iškilo koncentruota įtaiga, hipertrofuotas emocingumas. Taip pat formuojamas didelę reikšmę turintis atlikėjo sceninis įvaizdis. Romantizmo epochoje muzikinis gyvenimas jau buvo komercinis, sureikšminama reklama, mitas, iškeliamas atlikėjo kaip ypatingo fenomeno vaidmuo. Apie Paganinį sklido daug legendų, kurioms jis pats visiškai nesiekė užkirsti kelio, nuolaidžiavo klausytojų skoniui. Juos traukė ne vien nauji virtuoziniai grojimo būdai, bet ir Paganinį supusi pavojingumo, žavesio ir ‚antžmogio‘ atmosfera, puikiai atspindinti romantinį-herojinį laikotarpį. 

 N. Pa­ga­ni­ni

1. Kapričio Nr. 1

2. Kapričio Nr. 15

3. Poskyrio klausimas žinioms pasitikrinti