|
4. 1. 1. Apibendrinimai
Wagnerio
muzikinė drama yra
antipodas (priešingybė)
numerių operai. Jos ištakos:
įvairias meno rūšis jungianti graikų drama,
Beethoveno IX simfonija (su vokalu), Berliozo, Meyerbeero, Glucko,
Bacho kūryba. Raktiniai žodžiai, suvokiant Wagnerio
muzikinę dramą galėtų būti: menų
sintezė (Gesamtkunstwek), mitas, leitmotyvų
sistema, begalinė melodija (kurioje kiekvienas garsas,
pauzė turi būti reikšmingas,
„kalbantis”), operos simfonizacija. Jis maksimaliai
simfonizavo operą, kūrė muzikines dramas,
grindžiamas menų sintezės (Gesamtkunstwek)
idėja, leitmotyvų sistema, begaline melodija.
Kovodamas prieš
paviršutiniškumą,
už melodikos turiningumą,
siekė atkurti „kalbos
akcentus“ ir intonacijas,
vokalą traktavo savitai
– kiekvienas garsas, pauzė vokalo partijoje turėjo
būti reikšmingas, „kalbantis“
Wagnerį buvo
užvaldžiusi universalaus meno
idėja, kuri
išreiškiama ir
plėtojama mito
priemonėmis. Pagrindinis
muzikinės dramos principas
– ištisinė
plėtotė. Atskirus operos
epizodus, scenas, net paveikslus
jungia laisvai
besirutuliojantis
veiksmas. Operos formą Wagneris
praturtino monologais,
dialogais, didelės
apimties simfoniniais
epizodais. Atsisakoma
uždarų epizodų,
vokalinių numerių
diferencijavimo į
kantileninius ir
rečitatyvinius.
Soliniai, choriniai epizodai
taip pat pereina vienas į kitą
sudarydami dodesnės apimties scenas. Opera
maksimaliai
simfonizuojama.
Svarbi
leitmotyvų sistema –
kiekvienoje operoje būna 25–30
leitmotyvų, o „Nybelungo
žiede“jų yraapie 90. Leitmotyvai
įgyja veikėjų
muzikinės
charakteristikos
funkcijos bruožų.
Suprantamas
susierzinimas, kai apie
daugybę „Nybelungo
žiedo“ leitmotyvų sakoma,
kad tai jau ne muzika, o
filosofija, nes tam, kad
suprastum tetralogijos
estetiką, jos leitmotyvus
reikia girdėti ir
filosofiškai,
sintetiškai. Taigi būtina
papildoma informacija
– atskirai išleista
leitmotyvų prasmių
„partitūra“. Kai
leitmotyvų tiek daug, jie
netenka siekiamos poveikio
jėgos.
Muzika ir
žodis Wagnerio muzikinėje
dramoje prasiskverbia vienas
į kitą, sukuriamas naujas,
originalus operos stilius. Wagneris
filosofinę idėją įgyvendino
per menų sintezę
(Gesamtkunstwerk), jungdamas
poetinį ir muzikinį
vaizdingumą. Jo manymu,
poezija – tai vyriškasis,
o muzika –
moteriškasis
muzikinės dramos pradas.
Programinė poetinė ir
filosofinė veikalų
idėja kai kurių autorių
kūryboje (Berliozas,
Lisztas, Wagneris) yra itin
reikšminga. Tačiau
filosofinis Wagnerio
libretų krūvis
didžiulis ir neretai
sunkokai suvokiamas.
Pagrindinį dėmesį
sutelkęs į vidinį
veikėjų pasaulį,
kompozitorius kartais
nepaisydavo išorinių
sceninių dalykų, o
nepaprastas psichologinis
sudėtingumas
ištęsdavo formą.
Wagnerio operose veiksmas
(dramos šerdis) suprantamas ne
kaip įvykių gausa, o kaip
tikslinga idėjų
plėtotė.
Pastangos
sujungti įvairias meno
rūšis sieja Wagnerį,
Čiurlionį, Skriabiną.
Skriabino siekimas muzikos
vyksmą pakylėti iki
didingos ekstazės poemos ir
Čiurlionio noras
„sulydyti laiką ir
erdvę“ rusų
simbolistų buvo
traktuojami kaip bandymai
atgaivinti graikų dramą.
Pasak V. Ivanovo, „teatras
privalo nustoti buvęs
teatru spektaklio reikšme, <...>
žiūrovų minia turi
susilieti į bendrą
kūną, panašiai kaip
mistinė bendruomenė
senovinėse orgijose
ir misterijose“.
Wagneris
operą simfonizavo,
vokalą traktavo savitai.
Kovodamas prieš
paviršutiniškumą,
neraiškią melodiką,
siekė atkurti „kalbos
akcentus“ ir intonacijas.
Wagnerio melodika įvairi
– kartais nepaprastai
puošni, kartais tik papildanti
orkestro partiją. „Operos
neturi būti rašomos
dainininkams, priešingai –
dainininkai turi būti
rengiami atlikti operą“,
– teigė Wagneris.
Wagnerio
kūrybos
interpretacija. B.
Sruoga esė apie K. Petrausko
Lohengriną, jo
lietuviškumą bene
pirmą kartą iškėlė
atlikimo meno tautinio
savitumo problemą. K.
Petrausko Lohengrinas – tai
gerumo substratas,
primenantis V.
Mykolaičio-Putino
eilėraščio
„Rūpintojėlis“
įvaizdį. Rygos kritikai
tokią Lohengrino
traktuotę laikė per daug
lyriška, gretino ją su K.
Šimonio paveikslais.
Panteizmas ir
krikščionybė, labai
svarbūs lietuviams,
atsispindėjo K. Petrausko
interpretacijoje.
1. Poskyrio klausimas žinioms
pasitikrinti
2. Poskyrio klausimas žinioms
pasitikrinti
3. Poskyrio klausimas žinioms
pasitikrinti
4. Poskyrio klausimas žinioms
pasitikrinti
| |